Wednesday 16 January 2013

Popia Isi Ketam

Hari ni rasa nk buat popia isi ketam,untuk minum petang ni ..selalu buat popia mix vege ,popia daging hari ni nk try wat popia isi ketam plak la...
memula goggle nengok la apa yang best selalu popia biasa jew kn..emm tenampak la popia vietnam yang wat ngn rice paper tu emm sedapnya..tapi kalo aku buat sure hubby x mo makan ..so,aku buat yang gureng punya la ...


Memula nengok lam peti ais memang ada kulit popia tapi lam stok peti ais aku ni just ada yang kecik nye size yang besor aritu abis aku buat popia nestum...emm belasah jew la bukan nak masuk pertandingan popia goreng pun yang aku tau nak masuk lam perut laki aku ja ~ haha :)

belek2 resepi alah sama ja semua aku pun xdak idea sangat pun dah tepu pale hotak buat apa yang ader je la...aku hiris la carrot & timun halus2,isi ketam belah dua sbb kulit tu kan size kecik kang 'tejojoi' kuo plak...hehe


tu jew la ,simple toi popia aku ni ..tapi sesiapa yang nak resepi boleh jew aku jenis yang x kedekot ilmu punya olang ~haha 


Resepi Popia Isi Ketam


Bahan-bahannya :-


kulit popia (size kecil @ besar )

isi ketam ( potong 2 )

1/2 lobak merah (hiris halus)

1/2 timun (hiris halus)

kuning telur ( sebagai gam )

minyak untuk mengoreng



Cara-caranya :-

memula kulit popia tu keluakan dari peti ais biar sekejap pastu :-


  1. Kulit popia dilerai dan diletakkan di dalam pinggan.
  2. Letakkan isi ketam, lobak merah dan timun diatas kulit popia.
  3. Lipatkan seperti membuat kuih gulung. Gamkan dengan kuning telur tadi.
  4. Panaskan minyak yang banyak dan gorengkan popia dengan api yang sederhana.
  5. Balikkan popia supaya masak rata.
  6. Apabila nampak kuning keemasan, angkat dan toskan minyak.
  7. Hidangkan dengan sos cili.






Kulit popia ni size yang kecil


lobak merah & timun


isi ketam 



Letakkan isi ketam, lobak merah dan timun diatas kulit popia


gulung kan dan gam ngan kuning telur 


Lepas tu mengkome gureng kan la ia,pasti mengkome semua tak sabo nak makan kalo panas2 lagi sedapp ooo....aku buat ikut isi ketam tu 1 paket isi ketam tu leh la dapat setalam lebih kuang 30 lebih ketui popia macam ni :-



------------------------------------------------------------------------------

SELAMAT MENCUBA POPIA ISI KETAM















No comments:

Post a Comment